Jak kupować zegarki z wyprzedaży? 10 pytań, które warto zadać.
Końcówka listopada to idealny czas na rozpoczęcie poszukiwań prezentów na gwiazdkę. Jest to doskonała okazja do znalezienia odpowiedniego upominku pod choinkę, zwłaszcza że w tym okresie rozkręca się karuzela gorących wyprzedaży, z Black Friday na czele. Zegarki są jednym z tych produktów, które chętnie kupujemy na wyprzedażach. Jak jednak nabywać zegarki po obniżonych cenach, aby nie wyjść na tym, jak przysłowiowy "Zabłocki na mydle"? Oto krótki przewodnik dla kupujących, czyli to na co zwrócić uwagę, lub o co zapytać przy zakupie przecenionego zegarka.
Czego dowiesz się z tego artykułu?
- Dlaczego sprzedawcy decydują się na przecenę zegarków?
- Czy warto kupować zegarki z wyprzedaży?
- 10 rzeczy, o które warto zapytać (lub sprawdzić) zanim kupisz zegarek w wyprzedaży
- 1. Czy cena jest rzeczywiście niższa?
- 2. Czy sprzedawca jest autoryzowany przez daną markę?
- 3. Czy zegarek pochodzi z polskiej dystrybucji?
- 4. Czy zegarek nadal jest objęty gwarancją producenta?
- 5. Czy zegarek jest sprzedawany w oryginalnym opakowaniu i dokumentami?
- 6. Czy zegarek był serwisowany i czy odbyło się to w autoryzowanym serwisie?
- 7. Czy zegarek jest modelem powystawowym?
- 8. Czy zegarek był zwrócony przez poprzedniego klienta?
- 9. Czy dany zegarek jest nadal produkowany?
- 10. Czy masz możliwość zwrotu zegarka? Zapoznaj się z procedurą.
Zegarki, szczególnie te od renomowanych szwajcarskich producentów, mogą kosztować sporo. Nie pomaga w tym wysoka inflacja, skoki wartości złotego i kurs franka szwajcarskiego. Wszystko to przekłada się na wzrost cen zegarków (w ostatnim roku w granicach 5 -10%). Nic więc dziwnego, że coraz częściej szukamy sposobów na to, aby zegarek kupić taniej. Polujemy na okazje — buszujemy w internetowych outletach i czekamy na wyprzedaże zegarków. Jeśli mamy szczęście, kupimy wymarzony model zegarka w cenie, która w stosunku do tej katalogowej okaże się dla nas atrakcyjna. Na wyprzedaży czy w outlecie możesz kupić zegarek w kwocie mniejszej o nawet 40% w stosunku do wartości nominalnej, a czasami zdarzają się upusty sięgające 60%. Tego typu duże przeceny zegarków zazwyczaj obejmują starsze modele lub zegarki powystawowe i te z widocznymi mankamentami.
Dlaczego sprzedawcy decydują się na przecenę zegarków?
Zanim zaczniemy poszukiwania, warto zrozumieć, dlaczego w ogóle zegarek trafia na wyprzedaż. Zauważ, że używam terminu "wyprzedaż" a nie "promocja". A wszystko dlatego, że
promocja to nie to samo, co wyprzedaż.
Problem w tym, że w tej branży często terminy te są stosowane wymienne i granica się zaciera. Tymczasem, pomimo tego, że w obu przypadkach mamy do czynienia z obniżką ceny towaru, przyczyny takiego stanu rzeczy są różne.
Promocja ma na celu zwiększenie popularności danego modeli lub linii zegarków. Często elementem tej promocji jest atrakcyjna cena (ale nie tylko). Zazwyczaj promocje obejmują zegarki z nowych kolekcji.
Wyprzedaż z kolei to sprzedawanie zegarków ze starych kolekcji po obniżonych cenach. Przy wyprzedaży zawsze muszą być jakieś konkretne przyczyny. Powodów może być kilka.
Zbyt długi "staż" na wystawie.
Nie wszystkie zegarki sprzedają się jak przysłowiowe świeże bułeczki. Zdarzają się modele, które są już nieatrakcyjne dla konsumentów z powodu designu, funkcjonalności, nowszej wersji czy mało atrakcyjnej relacji jakości do ceny. Tego typu zegarki mogą zalegać na półce nawet kilka lat, stając się balastem dla właściciela sklepu. Stary zegarek to zamrożony kapitał, który trzeba odmrozić. A jak to zrobić? Sprzedać zegarek po cenie, która pozwoli na odzyskanie lub przynajmniej zwrot części zainwestowanych pieniędzy.
Zegarek z końcówki kolekcji.
Podobnie jak w przemyśle modowym, w branży zegarków również wypuszczane są sezonowe kolekcje. Szczególnie dotyczy to zegarków z segmentu casual i fashion. Z tego powodu kolorowe modeli z letniej kolekcji, często we wrześniu czy październiku trafiają na wyprzedaż. Trzeba zrobić miejsce na nowsze.
Drobne usterki zegarka.
Zegarek z ekspozycji często jest mocno "eksploatowany" - przymierzany, wyciągany, układany i czyszczony. W wyniku tych zabiegów mogą pojawić rysy na kopercie, szkiełku, stalowej bransolecie czy wyrobione dziurki w skórzanym pasku. Zegarek z widocznymi uszkodzeniami nie powinien być sprzedawany w cenie regularnej.
Marka upada lub wycofuje dystrybucję.
Firmy zegarkowe, podobnie jak inne przedsiębiorstwa, podlegają prawom rynku. Gdy produkcja zegarków staje się nieopłacalna lub firma wycofuje dystrybucję z Polski, sprzedawcy starają się pozbyć modeli tej marki, często poprzez wyprzedaże lub outlety.
Sklep zamyka swoje podwoje.
Może się zdarzyć, że dochodzi do likwidacji samego sklepu. W takiej sytuacji właściciel chce szybko pozbyć się towaru. Jest to najbardziej atrakcyjna opcja dla klientów, ponieważ podczas na wyprzedaż trafiają wszystkie modele z asortymentu – zarówno stare, jak i nowe, bez żadnych wad.
Czy warto kupować zegarki z wyprzedaży?
Czy (uwzględniając to, co do tej pory napisałam) nadal warto zdecydować się na zegarki z wyprzedaży? No jasne, że tak. Zegarki na wyprzedaży to zazwyczaj markowe, oryginalne i w 99% sprawne modele, ale...
Z uwagi na to, że zawsze jest jakiś powód wyprzedaży zegarka, przy zakupie należy zachować czujność. Warto pytać o ważne aspekty i sprawdzić, czy odpowiedzi sprzedawcy są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Zadawanie pytań jest ważne, gdyż uświadamia sprzedawcy, że ma do czynienia ze świadomym konsumentem. Mniejsza szansa, że ktoś cię nabiję w butelkę.
10 rzeczy, o które warto zapytać (lub sprawdzić) zanim kupisz zegarek w wyprzedaży
1. Czy cena jest rzeczywiście niższa?
To rzecz, którą warto zweryfikować przed zakupem zegarka. Choć takie praktyki nie powinny się już zdarzać (zwłaszcza po wprowadzeniu w życie 1 stycznia 2023 roku dyrektywy unijnej Omnibus), zawsze warto być czujnym.
W branży zegarkowej, z uwagi na specyfikę dystrybucji, oryginalne zegarki sprzedawane są tylko w autoryzowanych punktach, co minimalizuje ryzyko manipulacji cenami. Każdy zegarek ma swoją cenę katalogową, która jest punktem wyjścia do weryfikacji. Należy dowiedzieć się jaka była pierwotna cena tego modelu, by móc zestawić z wersją po obniżce.
Jak to zrobić? Najlepiej zapisz sobie numer referencyjny zegarka (podany najczęściej w opisie) i porównaj cenę w konkurencyjnym sklepie, na oficjalnej stronie marki lub dystrybutora.
2. Czy sprzedawca jest autoryzowany przez daną markę?
Zanim przystąpisz do zakupu, sprawdź, czy dany sklep jest autoryzowanym sprzedawcą danej marki zegarków. Autoryzowany punkt sprzedaży to sklep, który uzyskał od producenta/dystrybutora zegarków zgodę na sprzedaż jego produktów. Autoryzowany sprzedawca oferuje oryginalne produkty i ma prawo do wykorzystywania logo marki oraz oficjalnych materiałów marketingowych.
Informacje na temat statusu sklepu powinieneś znaleźć na stronie sklepu internetowego (sprzedawcy chętnie się tym chwalą i eksponują na witrynie). Dane na temat autoryzowanych punktów sprzedaży znajdziesz też na witrynie producenta lub polskiego dystrybutora. Brak takich informacji, to sygnał, że coś jest nie tak.
3. Czy zegarek pochodzi z polskiej dystrybucji?
Kupując zegarek wyprzedażowy, sprawdź, czy pochodzi on z polskiej dystrybucji. To ważne, ponieważ w przypadku problemów z zegarkiem, będziesz mógł kontaktować się z obsługą klienta w języku polskim. Zwykle w przypadku polskiej dystrybucji serwis zegarków odbywa się w Polsce lub za pośrednictwem polskiego dystrybutora. Nawet jeśli zegarek zostanie wysłany do serwisu za granicą, polski dystrybutor zapewnia kontrolę nad procesem serwisowania. To duża wygoda.
4. Czy zegarek nadal jest objęty gwarancją producenta?
Upewnij się, czy zegarek kupiony na wyprzedaży nadal jest objęty dwuletnią gwarancją producenta. To szczególnie istotne przy zakupie zegarków mniej znanych marek. Może się zdarzyć, że firma już nie istnieje lub upadła, co w przypadku uszkodzenia zegarka może oznaczać brak dostępu do autoryzowanego serwisu i konieczność płatnych napraw.
5. Czy zegarek jest sprzedawany w oryginalnym opakowaniu i dokumentami?
Oryginalne zegarki, pochodzące z legalnej dystrybucji i zakupione w autoryzowanych punktach sprzedaży, powinny być dostarczane z oryginalnym pudełkiem, instrukcją i kartą gwarancyjną. Koniec i kropka. Jakiekolwiek odstępstwa od tej normy powinny wzbudzić podejrzenia. Jeśli sprzedawca nie ma oryginalnego pudełka lub dokumentów, to sprawa jest mocno podejrzana i trzeba to wyjaśnić przed wykonaniem transakcji. Pamiętaj, że nadal na towar obowiązuje rękojmia, czyli odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne oraz prawne sprzedanego towaru.
6. Czy zegarek był serwisowany i czy odbyło się to w autoryzowanym serwisie?
W zegarkach kwarcowych i elektronicznych, które znajdowały się na półce przez długi czas, czasami trzeba wymienić baterię. Zapytaj, czy w danym modelu dokonano takiej wymiany i czy wykonano ją w serwisie autoryzowanym przez producenta. Jeśli kupowany zegarek jest modelem sportowym lub nurkowym z wysoką klasą wodoszczelności, warto dopytać czy zrobiono przy tej okazji test szczelności i czy można to jakoś potwierdzić.
7. Czy zegarek jest modelem powystawowym?
Zegarki powystawowe, które przez dłuższy czas były eksponowane w gablotach salonów lub witrynach sklepowych, często trafiają na wyprzedaże. Są one bardziej narażone na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, wynikające z częstego oglądania i przymierzania przez klientów. W związku z tym na zegarkach powystawowych mogą pojawić się drobne rysy na kopertach czy szkiełkach, a paski skórzane mogą być bardziej zużyte, z wyrobionymi dziurkami. Podobnie jest na bransoletach, na których mogą występować mikrorysy. Renomowany sklep przy wystawianiu takiego zegarka na wyprzedaż powinien informować, że jest to model powystawowy. Jeśli takiej informacji brakuje, warto o to dopytać.
8. Czy zegarek był zwrócony przez poprzedniego klienta?
Często na wyprzedażach można znaleźć zegarki, które zostały zwrócone do sklepu. Zgodnie z prawem, sprzedawcy są zobowiązani przyjąć zwrot towaru, w tym przypadku zegarka, w ciągu 14 dni roboczych, choć niektóre sklepy wydłużają ten termin nawet do 100 dni. W takich przypadkach nie zawsze wiadomo, co działo się z zegarkiem w tym czasie – mógł on leżeć w pudełku lub być kilkakrotnie przymierzany i noszony. Podczas takiego używania zegarka mogą pojawić się uszkodzenia, szczególnie w przypadku pasków skórzanych, które mogą wykazywać pęknięcia czy wyrobione dziurki. Przed zakupem, szczególnie w sklepie internetowym, warto dokładnie zapytać sprzedawcę o historię zegarka.
9. Czy dany zegarek jest nadal produkowany?
Jak wspomniałam wcześniej, w grupie zegarków wyprzedażowych znajdują się również te modele, których produkcja została zakończona lub których producent upadł. W takich przypadkach sprzedawca chce szybko pozbyć się towaru i oferuje znaczne upusty. Jednak zakup zegarka, którego produkcja została zakończona, wiąże się z ryzykiem. W tym przypadku nie firmy, która może zapewnić autoryzowany serwis gwarancyjny. W przypadku konieczności naprawy, koszty mogą przekroczyć zaoszczędzoną kwotę z upustu.
10. Czy masz możliwość zwrotu zegarka? Zapoznaj się z procedurą.
O ile w przypadku sklepów internetowych sprawa jest prosta — konsument, który nabył produkt przez odległość (w tym zegarek), ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży i dokonać zwrotu zegarka w terminie 14 dni od daty zakupu. Dotyczy to wszystkich rodzajów produktów znajdujących się w asortymencie również zegarków wyprzedażowych. Sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej gdy zegarek z wyprzedaży kupujemy w sklepie stacjonarnym.
W salonie zegarkowym sprzedawca nie jest zobowiązany do przyjęcia zwrotu zegarka, chyba że towar jest wadliwy. Często sprzedawcy w sklepach stacjonarnych idą na rękę klientowi i oferują możliwość zwrotu, ale warto wcześniej uzgodnić, czy taka opcja istnieje, oraz dowiedzieć się o warunkach i procedurze zwrotu.