Zegarki w biznesie. Co mówi o Tobie zegarek?
Gdzieś głęboko w nocnej szafce, ściennym sejfie lub garderobie, prawdopodobnie skrywa się Twój mały skarbczyk, a w nim, zegarki.
Te małe nadgarstniki, pomagają nam kontrolować czas w trakcie trwających spotkań, uroczystości lub innych sytuacji, które tego wymagają. W skrócie, choć tego nie przyznamy, mają niezwykły wpływ na nasze życie. Oczywiście, jak to mówią „szczęśliwi czasu nie liczą”, ale nie oszukujmy się, to bujda, ewentualnie powiedzenie dla niepoprawnego optymisty.
Zegarki oprócz przekazywania nam podstawowych wskazań, często mogą nam też czas odebrać. Tak, nie przewidziało Ci się, zegarek na Twoim nadgarstku może odebrać czas, jaki poświęciłeś, próbując np. pozyskać nowego klienta lub sfinalizować negocjacje. Bo nie wiem, czy wiesz, ale zegarek przekazuje na temat Twojej osoby bardzo konkretne informacje, a przynajmniej na temat postaci, którą tworzysz.
Świadomość zegarków w Polsce
Zanim przejdziemy do mięcha, musisz wiedzieć, że świadomość na temat zegarków w Polsce jest na zróżnicowanym poziomie. To trochę, tak jak z Formułą 1, niby każdy wie, że jest. Mniej więcej, na czym polega, ale w rzeczywistości kojarzy jednego maksymalnie dwóch kierowców, z czego jeden to Lewis Hamilton. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ, wybierając się na spotkanie np. dotyczące sprzedaży przedmiotu X, nie wiesz, czy będziesz rozmawiał z osobą, która gustuje w dobrach luksusowych.
Pewnie! Możesz teraz powiedzieć: „Kiedy Ja idę na spotkanie, to staram się dowiedzieć o kliencie, jak najwięcej” i pewnie masz rację, jednak, jak mówiłem wiedza na temat dóbr luksusowych a precyzyjniej zegarków, jest zróżnicowana i Twoje „źródło”, może postrzegać „luksus” lub piramidę prestiżu zupełnie inaczej.
Kiedy zegarek kradnie czas?
Dla jasności kradzież czasu wcale nie musi oznaczać coś złego, wszystko zależy od tego, z jakiej perspektywy na to spojrzymy i na kogo trafiliśmy.
Pozytywna kradzież
Może się zdarzyć, że już w trakcie podania dłoni na przywitanie, potencjalny klient spojrzy na Twój zegarek. Zwłaszcza w biznesie robi to spora część osób, pytasz dlaczego? Ponieważ po odzieży jest trudniej poznać jaką kwotę na nią przeznaczyłeś. Może być idealnie skrojona, na pierwszy rzut oka wyglądać drogo, ale jeżeli nie widzi się jej loga, bądź nie zna kolekcji, trudno jest określić wartość. Z zegarkami jest zupełnie inaczej, każdy z nich ma widoczną nazwę marki, a czasem wyróżniające akcenty, elementy loga, które są celowo stosowane przez producentów, żeby zwrócić uwagę osoby naprzeciw, a nie Twoją (Ups! powiedziałem to).
Wróćmy jednak do podania dłoni, pamiętacie słynną scenę z pierwszych części Bonda, którego rolę przejął Daniel Craig? Mads Mikkelsen osadzony w postaci antagonisty zapytał przy karcianym stole, zauważywszy zegarek Jamesa - „Rolex?” na co 007 odpowiedział - „Nie. Omega”.
A teraz wyobraź sobie, że trafiłeś na osobę, która wie co nieco na temat zegarków i zauważywszy, co masz na nadgarstku, rozpoczyna konwersację. Sytuacja idealna, ponieważ jeszcze nie rozpocząłeś np. prezentacji, a już łapiecie nić porozumienia i nagle przychodzi bum!
Padają w Twoim kierunku pytania, których się nie spodziewałeś, a na które ciężko będzie Ci odpowiedzieć, ponieważ zwyczajnie w świecie należysz do tej części osób, która nie zna się na „Formule 1” (nadal piszę o zegarkach, tylko sprawdzam, czy czytasz).
I przeszliśmy do negatywu
Oczywiście piszę tutaj o skrajnej sytuacji, ale czasem zdarza się tak, że otrzymaliśmy od naszej córki, żony, mamy lub teściowej (w tym przypadku zastanowiłbym się nad intencjami) w prezencie zegarek, który nosimy, ale nie zwracamy uwagi na to, co sobą reprezentuje i posiada wewnątrz obudowy (koperty). Wiemy, ile kosztował, kiedyś sprawdziliśmy markę, ale nie przywiązaliśmy do tego większej wagi.
A teraz usłyszeliśmy od naszego klienta, że posiada kolekcję 10 zegarków mechanicznych z automatycznym naciągiem, ale w rotomacie ma miejsce na kolejne i będzie starał się tę lukę, jak najszybciej wypełnić. Spodobał mu się Twój zegarek, jest ciekawy, co sądzisz o zegarkach mechanicznych i dlaczego akurat zdecydowałeś się na markę X, a swoją drogą zegarków kwarcowych, to on nie szanuje. (Oh, shit!)
I tutaj dochodzimy do momentu, w którym pozytywna kradzież czasu przeistacza się w negatywną. Ponieważ pierwsze wrażenie, jakie zdobyliśmy podczas szybkiego spojrzenia na nasz nadgarstek, mogło ulecieć niczym powietrze z nieszczelnego balonika, ot tak po prostu, pssst...
Zegarek niczym Google Analytics
Jak wspomniałem na początku, zegarek może posłużyć rozmówcy jako analiza Twojej osoby. Wśród nas są specjaliści, którzy w ciągu kilku sekund są w stanie przypisać do loga marki, styl życia, status finansowy, a nawet określić, czy jest to Twój jedyny zegarek oraz jaki poziom wiedzy na temat sztuki zegarmistrzostwa reprezentujesz. Podobną umiejętność mają np. Włosi, zwracając uwagę na buty, to podobno po nich określają jaką osobą jesteś i czy warto z Tobą rozmawiać. Choć osobiście nie jestem fanem przyklejania łatek na podstawie produktów, to dobrze jest o tym pamiętać. Wróćmy jednak do analizy. Poniżej znajdziesz kilka skrótowych informacji (skrótowych, bo nie wiem, czy Cię to interesuje), o których warto pamiętać, ponieważ to na ich podstawie możesz zostać oceniony lub Ty możesz ocenić rozmówcę i wykorzystać to w trakcie spotkania biznesowego, lub negocjacji.
Dopasowanie mocowań zegarka.
Po tym, w jaki sposób masz dopasowany zegarek, można powiedzieć czy przywiązujesz uwagę do detali, jak dokładną osobą jesteś. Przykład:
Bransoleta dopasowana
- zwraca uwagę na detale
- szanuje produkt, który posiada
Bransoleta obluzowana, koperta kręci się wokół nadgarstka
- nie przejmuje się detalami
- nonszalanckie podejście do dobra luksusowego
- nie rozumie wartości produktów
- w ostatnim czasie zrzucił parę kilo
Jako doświadczona w biznesie osoba sam wiesz, jak duże znaczenie ma dokładność.
Sposób noszenia zegarka
Zegarek to dodatek do stroju, męska biżuteria. To, jak go nosisz ma ogromne znaczenie.
Koperta zegarka pod koszulą
- zegarek dopasowany do ubioru
- umiejętność dostosowania się do sytuacji
- nie lubi niepotrzebnego zwracania na siebie uwagi
Koperta zegarka na mankiecie koszuli
- chęć bycia zauważonym
- koniecznie pochwal mój zegarek!
Koperta zegarka założona od wewnętrznej strony nadgarstka
- były mundurowy, może wojskowy
- zainteresowanie militarne
- zadaniowiec
Rodzaj zegarka
Czy nosisz klasyczny model, wersję sportową z chronografem, a może nowoczesnego smartwatcha? Wszystko ma znaczenie
Klasyczna tarcza (gładka)
- ceni sobie klasyczny, elegancki styl
- lubi dobre kino, muzykę, książkę
- ceni sobie uporządkowanie
- ceni sobie bezpieczne rozwiązania
Sportowa tarcza (z chronografem, stoperem)
- ceni precyzyjne odmierzanie czasu
- prowadzi aktywny tryb życia, uprawia sport
- ceni sobie punktualność
Elektroniczny wyświetlacz (smartwatch)
- ceni szybkość odczytu wskazań
- gadżeciarz
- ceni sobie wielozadaniowość
Logo marki
Ten punkt ma kluczowe znaczenie, ponieważ to po nim najszybciej można ocenić jakiej klasy zegarek nosi nasz rozmówca. Jaki posiada status finansowy, jak ważne są dla niego detale, historia i ogólne otoczenie wokół produktu.
Nie musisz posiadać w głowie całej piramidy prestiżu, aby wiedzieć, co oznaczają niektóre marki zegarkowe, jak Patek Philippe, Omega, Rolex, Tag Heuer, Longines, Fortis czy Certina, Tissot, Doxa a może Casio.
Dobrze jest zapamiętać markę, którą zobaczymy na nadgarstku naszego rozmówcy i dowiedzieć się na jej temat więcej, może przyda się to w trakcie kolejnej rozmowy?
Pochodzenie marki
Producenci często oznaczają kraj małą czcionką zazwyczaj przy godzinie 6, a więc wymaga to spostrzegawczości. Najpopularniejsze marki pochodzą jednak ze Szwajcarii, Niemiec lub Japonii.
SWISS MADE (Szwajcaria)
- ceni tradycyjne korzenie
- docenia sztukę zegarmistrzostwa
- ceni lojalność
Made in Japan (Japonia)
- ceni sobie technologię
- docenia precyzję wykonania
- jest osobą otwartą na nowe rozwiązania
Rodzaje mechanizmów
Zwłaszcza w przypadku mechanizmu mechanicznego i kwarcowego, nie jest to najprostsze do rozróżnienia, jednak jeżeli na tarczy widoczny jest sekundnik, to w przypadku zegarka mechanicznego wskazówka płynie, a w kwarcowym przeskakuje co 1 sekundę. Mechanizmów jest oczywiście więcej, jednak dwa poniższe rodzaje można spotkać najczęściej.
Mechaniczny (dzielimy na ręcznie i automatycznie nakręcane)
- docenia kunszt zegarmistrzostwa
- ceni sobie mechanikę
- przywiązuje się do produktu
- jest wymagającą osobą
Kwarcowy (zasilany baterią)
- ceni sobie dokładność wskazań
- stawia na wytrzymałość
- bierze pod uwagę koszty serwisowe
- prawdopodobnie jest pragmatykiem
Wróżenie z fusów
Wszystko, co napisałem powyżej to tylko mała część informacji na temat odczytywania osoby na podstawie noszonego zegarka. Pamiętaj też, że nie zawsze takie założenia będą trafne, niektórzy po prostu mają zegarek i totalnie nie zwracają uwagi na to, co i jak noszą.
Jednego jestem pewien, dobrze jest wiedzieć, na co mogą zwrócić uwagę nasi rozmówcy oraz na co Ty możesz zwracać uwagę, aby zyskać kolejny temat do rozmów.
W końcu najlepsze i najtrwalsze biznesy tworzy się, budując więź i emocje.