Schodzimy w głębię oceanu z U-Boat Capsule. Zegarki inspirowane pierwszym batyskafem.
U-Boat po raz kolejny wraca do kultowego modelu inspirowanego pierwszymi próbami eksploracji głębin oceanu z początku lat 30. XX wieku. Zanurzamy się pod powierzchnię wody z limitowanymi modelami U- Boat Capsule.
Od pierwszego batyskafu do edycji limitowanej U-Boat
O zbadaniu głębi oceanów marzyło wielu, ale aż do początków XX wieku nie było odpowiednich możliwości technicznych, które pozwalałyby zanurzać się na naprawdę duże głębokości. Pisząc „duże”, nie mam na myśli nie kilkaset, ale kilka tysięcy metrów w dół. Celem badaczy było eksplorowanie celów położonych w "czeluściach" oceanu, takich jak Rów Mariański o głębokości ponad 11000 metrów poniżej poziomu morza. Niestety nie dysponowano statkiem podwodnym, którego konstrukcja byłaby w stanie wytrzymać ogromne cieśnienie panujące na takiej głębokości.
Naukowcem, który na poważnie podjął się budowy łodzi głębinowej (batyskafu), był Auguste Piccard. Szwajcarski fizyk i wynalazca już na początku lat 30. XX wieku miał w rękach wstępny projekt konstrukcji batyskafu. Niestety, z uwagi na brak odpowiedniej technologii i prawdopodobnie funduszy, projekt nie został zrealizowany.
Praca Piccarda nie poszła jednak na marne. Na podstawie tych samych założeń, które miały posłużyć do schodzenia w głębiny oceanu, zaprojektował balon stratosferyczny, który 1931 roku wzniósł się na imponującą wysokość, osiągając rekordowe 15 785 metrów.
Prace nad batyskafem zostały przerwane przez II wojnę światową i ostatecznie sfinalizowane po wojnie, gdy zaprojektowany wraz z francuską marynarką wojenną batyskaf „FNRS-2” w 1948 roku wykonał kilka próbnych zanurzeń.
Pierwszy projekt batyskafu, który zamiast zanurzyć się w głębiny, finalnie udał się w stratosferę, stał się inspiracją do powstania linii wyjątkowych zegarków U-Boat Capsule.
U-Boat Capsule inspirowane batyskafem
Zegarki U-Boat Capsule po raz pierwszy zaprezentowane zostały na targach Baselworld w 2015 roku. Zwracały uwagę oryginalnym designem, w którym widoczne były nawiązania do konstrukcji pierwszego batyskafu Piccarda - jak zaokrąglony kształt koperty i niezwykle wypukłe szkła sferyczne przykrywające tarcze.
Zegarki te miały jednak znacznie więcej do zaoferowania niż efektowna forma. Modele z linii Capsule wyposażono bowiem w wyjątkowy (opatentowany przez markę) system montowania sferycznego szkła do koperty zegarka. System składał się z dwóch dźwigni, które blokowane były przez trzecią, zlokalizowaną na godzinie 3:00. Dodatkowe śruby bezpieczeństwa dociskały wypukłe szkiełko do uszczelek znajdujących się poniżej.
W ten sposób zegarek był zabezpieczony i odporny na zmiany ciśnienia. Największą innowacją było to, że, otwieranie i ściąganie szkła mogło być wykonywane bez konieczności demontażu pozostałych komponentów zegarka, w tym pierścienia zewnętrznego.
Pierwsza edycja zegarków U-Boat Capsule została wyprodukowana w liczbie 288 sztuk i, jak się można domyślać, rozeszła się bardzo szybko.
Marka z Toskanii co pewien czas wraca do odświeżenia wersji kultowego projektu U-Boat Capsule. Nie zdarza się to zbyt często; ostatnia limitowana edycja pojawiła się w 2017 roku, a na kolejną czekaliśmy do 2024. Zegarki z każdej edycji wprowadzają nowy design i technologiczne udoskonalenia, co również jest prawdą w przypadku najnowszych modeli.
U-Boat Capsule - szkło sferyczne z opatentowanym systemem montażu
Nowe modele U-Boat Capsule oferowane są w dwóch wariantach wielkości koperty: 50 mm i 45 mm. Wszystkie zegarki wyposażono w czarną tarczę, ale różnią się powłoką koperty i kolorem detali na tarczy. W zależności od modelu może to być stalowa koperta lub czarna powłoka PVD, z odpowiednio beżowymi i niebieskimi elementami pokrytymi substancją Super-LumiNova.
Zwraca uwagę masywna forma koperty wykonanej z wytrzymałej stali szlachetnej, która nawiązuje do pierwszych kabin i do materiałów używanych w budowie batyskafów - niezwykle odpornej i grubej stali dobrej jakości. Charakterystyczny wygięty kształt szkła szafirowego przypomina z kolei okna typu bulaj — rodzaj okrągłych iluminatorów w batyskafach wytrzymujących gigantyczne ciśnienie wody.
Konstrukcja zegarka wykorzystuje niemal ten sam patent, jaki ma miejsce w oryginalnych batyskafach, gdzie zewnętrzne okna są mocowane do zewnętrznej strony konstrukcji za pomocą systemu dźwigni.
W zegarkach U-Boat Capsule zastosowano opatentowany system, dzięki któremu szkiełko zegarka jest mocowane do koronki koperty. System składa się z kilku poziomów.
- Pierwsza to obudowa główna koperty oraz dekiel zabezpieczający, który przykręcony został za pomocą czterech śrub.
- Kolejną warstwę stanowi szkło szafirowe boczne, umieszczone na obwodzie obudowy, dzięki któremu możemy podziwiać tarczę oraz pracujące wewnątrz wskazówki.
- Szkło dodatkowo zabezpieczone jest niezależnym zewnętrznym pierścieniem za pomocą 5 śrub.
W ten sposób koperta zyskuje odpowiednią wytrzymałość i szczelność. Szkło sferyczne powiększa wizualnie samą tarczę, tworząc efekt podobny do tego, jakim możemy się cieszyć, spoglądając przez okienka w łodziach podwodnych.
Dekiel z wizerunkiem batyskafu i mechanizm Sellita
Na deklu zegarka znajdziemy pamiątkowy grawer nawiązujący do projektu Piccarda, a zatem mamy wizerunek pierwszego batyskafu o charakterystycznej kulistej formie.
Na deklu znajdziemy również informacje techniczne o zegarku oraz oczywiście numer limitacji; w zależności od wybranego modelu, może to być jeden z numerów od 75 do 200 sztuk.
Wnętrze tej masywnej koperty kryje automatyczny mechanizm szwajcarski Sellita SW200, który został spersonalizowany według specyfikacji U-Boat. Oferuje on częstotliwość: 28 800 wibracji na godzinę i rezerwę mocy 41 godzin. Sama
Każdy z 5 modeli dostępny jest w limitacji 200 sztuk, oprócz zegarka z referencją 8805, który wyprodukowano tylko w 90 egzemplarzach.
Do limitowanych modeli zegarków dołączane są również ekskluzywne paski skórzane, charakterystyczne dla U-Boata. Mamy więc do czynienia z ręcznie wykonanym paskiem ze skóry cielęcej, w kolorze czarnym lub brązowym, który dodatkowo poddany został procesowi postarzania, korzystając z tradycyjnych technik rzemieślniczych. Pasek ozdobiono charakterystycznym grawerowaniem z nazwą marki U-Boat.
Dane techniczne
Parametr | Wartość |
---|---|
Nr ref.: | 8805, 8806, 8807, 8808, 8809 |
Koperta: | stal nierdzewna 316L, okrągłe okno boczne ze szkła szafirowego, opatentowany system ochrona koronki po lewej stronie, dźwignia z opatentowanym systemem ekstrakcji koronki na godzinie 10. |
Szerokość: | Ø50-45 mm |
Mechanizm: | Sellita SW 200 Swiss |
Funkcje/Technologie | godziny, minuty, sekundy, data, osłona koronki |
Szkło: | szkło szafirowe sferyczne |
Podświetlenie tarczy: | Super-LumiNova |
Wodoszczelność: | 10 ATM (= 100mt) |
Pasek: | naturalna skóra postarzana, laserowy grawer |