logozoz-poziomlogozoz-poziomlogozoz-poziomlogozoz-poziom
  • Newsy
  • Video
  • Prezentacje
  • Poradnik
  • Marki
    • Accurist
    • Arach
    • Beaubleu
    • Biatec
    • BOTTA
    • Casio
    • CITIZEN
    • Epos
    • Exaequo
    • Formex
    • Fortis
    • G-SHOCK
    • Hamilton
    • Montjuïc
    • Mudita
    • Omega
    • Patek Philippe
    • Polpora
    • Seiko
    • Sekonda
    • Squale
    • Swatch
    • Rolex
    • Traser
    • Trematic
    • Venezianico
    • U-Boat
    • Xicorr
  • Targi
  • Quizy
✕

Cło, żart i zegarek: Swatch uderza z przymrużeniem oka

18/09/2025

Rzadko zdarza się, żeby producenci zegarków w swoich projektach nawiązywali do aktualnej sytuacji politycznej. Jak pokazuje przykład Swatcha – może to jednak przynieść zaskakujące efekty. Limitowany zegarek Swatcha, nawiązujący do 39-procentowego cła nałożonego na Szwajcarię przez administrację USA, błyskawicznie zniknął ze sklepów w zaledwie kilka dni. Dlaczego?

Na skróty

  1. 39 procent, które zabolało
  2. Zegarek pełen aluzji
  3. Wyprzedał się błyskawicznie. Ale to chyba nie jest zaskoczenie. 

Szwajcarscy producenci zegarków naprawdę rzadko odnoszą się w swoich produktach do bieżących wydarzeń politycznych. W praktyce zdarza się to niemal nigdy. Bo w końcu – co takiego musiałoby się wydarzyć na arenie międzynarodowej, żeby uzasadnić stworzenie limitowanej edycji zegarka? Okazuje się, że jeśli nie wiadomo, o co chodzi, to zwykle chodzi o pieniądze. A okazja pojawiła się szybciej, niż ktokolwiek mógłby się spodziewać – za sprawą amerykańskiego prezydenta, który postanowił wprowadzić cła.

39 procent, które zabolało

I to nie byle jakie cła. Projekt zakładał nałożenie 39-procentowego cła na towary pochodzące ze Szwajcarii – w tym oczywiście na zegarki. Nie trzeba być wielkim matematykiem ani specjalistą od ekonomii, żeby zrozumieć, że taki ruch mógłby poważnie odbić się na szwajcarskim przemyśle, który w dużej mierze opiera się właśnie na eksporcie zegarków. Cło na poziomie 39%? Brzmi jak kiepski żart.

I właśnie z tego „żartu” Swatch uczynił punkt wyjścia do stworzenia limitowanej edycji zegarka, która w przewrotny sposób komentowała absurdalne decyzje handlowe zza oceanu.

Swatch odpowiada po swojemu

Szwajcarzy – a konkretnie marka Swatch, znana z tanich, kolorowych i budżetowych zegarków – odpowiedzieli w swoim stylu. Na wrześniowych targach światło dzienne ujrzała limitowana edycja modelu, która w zawoalowany, ale wyraźny sposób odniosła się do amerykańskiej polityki celnej. Odpowiedzią był zegarek zatytułowany „ET SI… DES TARIFS?” – co można przetłumaczyć jako „A CO, JEŚLI… CŁA?”.

Zegarek pełen aluzji

Swatch nie byłby sobą, gdyby nie zrobił tego z humorem i charakterystycznym dla siebie luzem. Zegarek nazwany „WHAT IF… TARIFFS?” był nie tylko komentarzem do międzynarodowej sytuacji handlowej, ale też celnie wymierzoną „pozytywną prowokacją”. Marka określiła go jako „delikatne pchnięcie” w stronę szwajcarskich władz – subtelną sugestię, że może jednak warto powalczyć o lepsze warunki w rozmowach z USA. I trzeba przyznać: to był całkiem zgrabny przykład kreatywnej dyplomacji na nadgarstek.

Projekt? Błyskotliwy. Tarcza zegarka w przewrotny sposób zamieniała miejscami cyfry 3 i 9 – wyraźne, choć nieoczywiste mrugnięcie okiem do 39-procentowego cła. Na odwrocie umieszczono jeszcze jeden symboliczny detal – grawerowany znak „%”, żeby nikt nie miał wątpliwości, z czym mamy tu do czynienia. Sam zegarek utrzymany był w beżowym kolorze, z kontrastującą niebieską tarczą. Całość dopełniała kolekcja „WHAT IF…”, znana z odważnych kolorów i niecodziennych pomysłów.

Wyprzedał się błyskawicznie. Ale to chyba nie jest zaskoczenie. 

Cena? Równie symboliczna – 139 franków szwajcarskich, czyli około 149 euro lub 174 dolary. I nie, to nie przypadek, że pojawia się tu znowu liczba 39. Swatch po prostu potrafi grać detalami jak mało kto.

Zegarek był dostępny wyłącznie w Szwajcarii – zarówno online, jak i w wybranych flagowych butikach w Genewie, Zurychu i kilku innych miastach. Na stronie internetowej marki pojawiło się zabawne zastrzeżenie: „oby tylko limitowana edycja”, czyli zgrabna aluzja do tego, że Swatch wolałby, żeby limitowana była nie tylko dostępność modelu, ale też... sama decyzja o cłach.

 

Reakcja konsumentów? Natychmiastowa. Zegarek wyprzedał się błyskawicznie – online zniknął w kilka dni, a czas oczekiwania na dostawę wydłużył się nawet do dwóch tygodni. Na stronie Swatcha przez dłuższy czas widniały napisy „wyprzedany” lub „chwilowo niedostępny”, a zegarek niemal natychmiast trafił na listę najbardziej pożądanych gadżetów sezonu. Marka pokazała, że można z przymrużeniem oka komentować nawet najpoważniejsze konflikty gospodarcze – i wciąż pozostać wiernym swojemu barwnemu, lekko zadziornemu DNA.

Wniosek? Swatch znowu to zrobił. Z pozoru banalny kawałek plastiku zamienił w inteligentny komentarz polityczny, produkt kolekcjonerski i społeczny manifest w jednym. I to wszystko za mniej niż 200 dolarów. Taki zegarek nosi się z uśmiechem – i z przekazem.

Katarzyna Biernacka
Katarzyna Biernacka
Związana z zegarkowym światem od ponad 10 lat. Tworzyła treści dla portali, e-sklepów oraz dystrybutorów zegarków. W wolnych chwilach spaceruje po średniowiecznych (i nie tylko) zamkach. Profil na Facebooku

Podobne artykuły

27/10/2025

Czas na konfigurację. Porsche pozwala ci złożyć zegarek jak samochód


Czytaj więcej
23/10/2025

Venezianico Arsenale Sumi-e – zegarek, który wygląda jak japoński obraz (i tylko 500 sztuk)


Czytaj więcej
16/10/2025

Formex Essence COSC ma teraz nowy rozmiar koperty i efektowne kolory tarcz.


Czytaj więcej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Chcesz więcej informacji i zegarkowych ciekawostek? Dołącz o nas!

  • YouTube
  • TikTok

Ostatnie newsy

  • 0
    Czas na konfigurację. Porsche pozwala ci złożyć zegarek jak samochód
    27/10/2025
  • Venezianico Arsenale Sumi-e – zegarek, który wygląda jak japoński obraz (i tylko 500 sztuk)
    23/10/2025
  • Formex Essence COSC ma teraz nowy rozmiar koperty i efektowne kolory tarcz.
    16/10/2025

Redakcja

  • O nas
  • Kontakt

Subskrybuj i śledź nas w social media:

  • TikTok
  • YouTube
  • Facebook
© 2023-2024 Stronaozegarkach.pl | All Rights Reserved | Polityka prywatności