Brytyjskie zegarki Sekonda – siła tkwi w prostocie
O czym przeczytasz w tym artykule?
Jeżeli poprosisz przeciętnego Brytyjczyka o podanie marki zegarków, jaka pierwsza przychodzi mu na myśl, na 99% usłyszysz: Sekonda. Zaskoczenie? Już niekoniecznie.
Nie wiem czy wiesz, ale Sekonda jest nie tylko najbardziej znaną, ale również najlepiej sprzedającą się marką zegarków na Wyspach Brytyjskich. I to od 1988 roku.
Rok 1988 był przełomowy dla tej marki. To wtedy pod względem wyników sprzedaży i rozpoznawalności zostawiła konkurencję w tyle i stała się najchętniej kupowaną marką zegarków przez Brytyjczyków.
Oczywiście, nie stało się to z dnia na dzień. Jednym z motorów napędowych sukcesu, oprócz jakości produktów, była konsekwentnie prowadzona, intensywna, a momentami nawet agresywna promocja. Sekonda w inteligentny sposób naigrywała się z konkurencji, w tym z luksusowych zegarków. Kampania "Beware of Expensive Imitations" (ang. Uważaj na Drogie Imitacje) prowadzona w latach 70. i początkach 80. XX wieku osiągnęła zamierzone cele i przekonała Brytyjczyków, że dobry zegarek nie musi być luksusem. Z pewnością nie warto zaciągać na niego kredytu.
Poniżej jeden ze spotów reklamowych ze wspomnianej kampanii: "Beware of Expensive Imitations".
Nawet dziś Sekonda jest pierwszym wyborem wielu Brytyjczyków, szukających dobrze wyglądającego, a jednocześnie niedrogiego zegarka. To zaskakujące, biorąc pod uwagę, że w tym segmencie rynku panuje duża konkurencja. Przeciętny klient wcale nie musi kupić Sekondy, bo ma wiele alternatyw w podobnym budżecie.
Przystępność cenowa to zdecydowanie jedna z przewag Sekondy, ale nie jedyna. Aby odkryć przyczyny jej popularności, trzeba wrócić do korzeni. I odpowiedzieć na pytanie:
Sekonda - co to w ogóle za marka i skąd się wzięła?
Być może trudno w to uwierzyć, ale historia zegarków, które postrzegane są dziś jako typowo brytyjskie, rozpoczyna się w... Związku Radzieckim. Z dzisiejszej perspektywy jest to pewne zaskoczenie, ale nie dla wszystkich. Każdy, kto chociaż trochę orientuje się w historii zegarmistrzostwa, doskonale wie, że akurat w tych czasach (a mówimy tu o latach 50. i 60. XX wieku), produkcja zegarków za "żelazną kurtyną" rozwijała się dość prężnie. To okres, kiedy zegarmistrzostwo w ZSRR przeżywało swój rozkwit, a jakość zegarków radzieckich stała na wysokim poziomie. Już od 1930 roku w stolicy działała Pierwsza Moskiewska Fabryka Zegarków, której pracownicy byli szkoleni przez... szwajcarskich zegarmistrzów.
Popyt na zegarki był tak duży, że wiele radzieckich fabryk zdecydowało się zmienić cyrylicę na alfabet łaciński i rozpocząć eksport zegarków za granicę. W ten sposób rozpoczęła się historia Sekondy.
Pomysł na biznes, jaki przyszedł do głowy w 1966 roku założycielom Sekondy, był bajecznie prosty. Chcieli importować zegarki z ZSRR i sprzedawać na rodzimym rynku. W tym celu już na początku firma nawiązała współpracę z radzieckim Instytutem Badań Naukowych Przemysłu Zegarmistrzowskiego (NIIChasProm), który zrzeszał większość najważniejszych fabryk takich jak Pierwsza Moskiewska Fabryka Zegarków czy fabryki w Czelabińsku i Czystopolu. Brytyjska firma importowała zegarki z ZSRR takie jak Poljot czy Raketa, które na Wyspach sprzedawane były pod nazwą Sekonda.
Już po kilku miesiącach okazało się, że wejście na rynek brytyjski było strzałem w 10. Importowane zegarki wyróżniały się jakością, niezawodnością, a przy tym były stosunkowo tanie. Nic dziwnego, że szybko zyskały popularność wśród poddanych królowej Elżbiety II.
I jeszcze jeden ze spotów reklamowych z kampanii: "Beware of Expensive Imitations".
Przejść przez kryzys kwarcowy bez szwanku.
Niestety, ten dobrze prosperujący układ skończył się w momencie gdy na rynku zaczęły dominować tańsze i precyzyjniejsze zegarki kwarcowe. Sekonda nie chciała podzielić losu wielu producentów zegarków mechanicznych i postawiła na kwarc. Nowa technologia wymusiła zmianę dostawcy mechanizmów. Od tego momentu produkcja została niemal w całości przeniesiona do Hongkongu, gdzie powstawały modele pracujące na mechanizmach kwarcowych. Nowe miejsce produkcji nie wpłynęło na jakość zegarków Sekonda. Wręcz przeciwnie. Marka produkowała precyzyjniejsze zegarki kwarcowe, utrzymując wysokie standardy jakości i oferując produkty w przystępnej cenie.
W drodze do pozycji lidera.
Jednocześnie Sekonda nieustannie przekonywała swoich klientów, że dobry zegarek nie musi kosztować fortuny. Konsekwentnie prowadzona kampania w latach 70. i 80. XX wieku przemawiała do świadomości Brytyjczyków, którzy właśnie przechodzili przez jeden z największych kryzysów gospodarczych. Przeciętni Brytyjczycy, których nie stać było na luksusy, chętnie kupowali dobrej jakości, eleganckie, a przede wszystkim tanie zegarki Sekonda.
W efekcie, w 1988 roku marka znalazła się na szczycie listy najpopularniejszych marek zegarkowych na Wyspach i... nie opuściła tej pozycji do dziś.
W kierunku rynku fashion.
Do końca lat 80. trzon oferty marki Sekonda stanowiły ponadczasowe, klasyczne zegarki damskie i męskie tworzone zgodnie z tradycyjnym wzornictwem. Pojawienie się nowego segmentu rynkowego – zegarków fashion – wywołało małą rewolucję. Brytyjska marka, aby pozostać na szczycie, musiała zdywersyfikować ofertę, tak aby modele bardziej podążały za trendami i odpowiadały na zapotrzebowanie współczesnego klienta.
Marka nie tylko rozbudowała swoje portfolio, ale nawet stworzyła nową, zegarkową markę fashion dla pań. Zegarki Seksy wprowadzone w 2004 roku, dzięki przemyślanej strategii marketingowej, designowi i nowoczesnemu wyglądowi, szybko zdobyły popularność. Choć początkowo kolekcja liczyła jedynie 13 modeli, wkrótce została rozbudowana do 30 i nadal jest rozwijana.
Na fali sukcesu marka postanowiła wprowadzić analogiczne kolekcje dla zegarków męskich, prezentując linię "Sekonda One", dedykowaną panom. Ta linia również okazała się sukcesem komercyjnym i przypadła do gustu Brytyjczykom.
Różnorodność w dobrej cenie.
Sekonda, której początki sięgają lat 60., wyrosła z wysokich standardów zegarmistrzowskiego rzemiosła i rygorystycznych wytycznych dotyczących kontroli jakości. Przez lata marka była wierna tym standardom, dostarczając precyzyjne, trwałe i dobrze wyglądające zegarki w cenie przystępnej dla przeciętnego Brytyjczyka. W odróżnieniu od wielu innych marek, Sekonda zawsze pamiętała, że większość ludzi poszukuje dobrej jakości, atrakcyjnej ceny i doskonałej obsługi. Ta strategia przynosi efekty również dzisiaj.
Współczesna kolekcja Sekondy daje nam szerokie spektrum wyboru – od klasycznych, ponadczasowych zegarków analogowych, po nowoczesne smartwatche. Oferta Sekondy to propozycje dla każdej okazji i gustu. Można w niej znaleźć eleganckie, biżuteryjne zegarki, które doskonale dopasują się do wieczorowej kreacji, ale też zegarki o charakterze casualowym czy sportowym, idealnie współgrające z luźnym strojem czy sportowym outfitem. Miłośnicy stylu sportowego z pewnością docenią doskonałe chronografy czy zegarki typu diver z wodoodpornością na poziomie 200 metrów. Oprócz tego, w ofercie znaleźć można zegarki z kolekcji Heritage, inspirowane klasycznymi, kultowymi modelami – wszystko zgodne z filozofią: solidny zegarek w przystępnej cenie.
Zegarki Sekonda. Nie ma czasu na bzdury.
Czym jeszcze (oprócz jakości w przystępnej cenie) zachęca do siebie Sekonda? Na pewno dystansem do siebie i własnej tradycji. Prostotą przekazu.
Marka nie stara się imponować tanim luksusem. Nie chce przekonywać nas, że z ich zegarkiem na nadgarstku poczujemy się jak przysłowiowe milion dolarów. Nie próbuje nam wmówić, że aby czuć się jak James Bond, David Beckham, czy kierowca Formuły 1, musimy wydać kilka tysięcy na zegarek.
Jak sami przyznają, jest to marka dedykowana dla osób, które cenią rozsądek bardziej niż pieniądze. I trzeba przyznać, że ten przekaz trafia do wielu osób. W końcu luksusowe zegarki są poza zasięgiem większości z nas. Za to każdy z nas może posiadać stylowy brytyjski zegarek. Taki jaki nam się podoba i to w przystępnej cenie. Jeżeli kierujesz w życiu podobną filozofią zakup zegarka Sekonda jest dobrym wyborem. NO TIME FOR NONSENSE.
Zegarki Sekonda - dlaczego warto?
Doskonała jakość w przystępnej cenie - Z Sekondą, funkcjonalność i jakość idą w parze, ale bez nadmiernego obciążenia portfela.
Prawie 60 lat projektowania i produkcji zegarków - Dziedzictwo wynikające z pasji i zaangażowania w rzemiosło zegarmistrzowskie.
Czołowa marka w Wielkiej Brytanii - Nieprzypadkowy sukces. Zaufanie, które zdobyła marka, mówi samo za siebie.
2-letnia gwarancja i dostęp do zespołu serwisowego - Marka dba o Ciebie i Twój zegarek. Dzisiaj, jutro i zawsze.
Poczytaj więcej na temat: Czy warto kupić zegarek Sekonda?
Kto produkuje zegarki Sekonda?
Producentem zegarków Sekonda od lat jest ta sama firma - doświadczona w branży zegarkowej brytyjska Time Products Group (do 1983 roku Global Watches Limited).
Od 1993 roku cała produkcja zegarków Sekonda przeniesiona została do Azji, głównie do Hong Kongu.
Oficjalnym dystrybutorem na Polskę zegarków Sekonda jest Pro Watches s.c.
Spółka, do której lat należy Sekonda, posiada również inne firmy i marki zegarków, takie jak Limit, założony w 1912 roku i kupiony przez Time Products w 1963 roku. W jej portfolio znajdziemy też brytyjską markę zegarków Accurist. Grupa ta specjalizuje się również w sprzedaży luksusowych szwajcarskich zegarków poprzez swoją dywizję Luxury Watch Division, zlokalizowaną w prestiżowym Berkeley Square.