Jaka marka szwajcarskich zegarków jest najlepsza? Poznaj 50 topowych producentów wg raportu Morgan Stanley&LuxeConsult
Zastanawiasz się, jaka jest najbardziej dochodowa marka zegarków szwajcarskich? Czy rzeczywiście jest to Rolex, a może jednak Omega? Na szczęście, nie musisz zaprzątać sobie głowy kalkulacjami, bo już ktoś zrobił za ciebie. Co roku Morgan Stanley i LuxeConsult prezentują raport branżowy, przedstawiający najlepsze marki zegarkowe ubiegłego roku. Jakie marki szwajcarskie znajdują się w TOP 10? Jaki brandy awansowały w rankingu, a które zaliczyły spadek?
Czego się dowiesz?
- Czego dowiedzieliśmy się z raportu za rok 2023?
- 1. Branża zegarkowa nadal "trzyma się mocno".
- 2. Rolex sprzedaje się najlepiej.
- 3. Dominacja „Wielkiej Czwórki” w segmencie premium.
- 4. Vacheron Constantin dołącza do klubu miliarderów.
- 5. Sukces Swatcha dzięki MoonSwatch.
- 6. Lepiej sprzedają się marki droższe.
- 7. Niektórzy są jednak na sporym minusie tak jak IWC.
- 8. Wzrasta znaczenie niezależnych marek.
Morgan Stanley we współpracy z LuxeConsult już od kilku lat publikuje raport, który przedstawia aktualny stan szwajcarskiej branży zegarkowej. Raport, uwzględniający ponad 50 marek szwajcarskich, daje nam obraz tego, co aktualnie dzieje się na szczycie zegarkowej branży.
W raporcie prezentowana jest lista marek zegarkowych sklasyfikowanych m.in. pod względem przychodów. Oczywiście trzeba pamiętać, że w dużej mierze są to dane o charakterze szacunkowym. Nie bazują one na konkretnych, twardych liczbach podawanych przez producentów (bo nikt się tym przecież chwalić nie chce), jednak dają nam pewne wyobrażenie na temat tego, co aktualnie dzieje się w branży. Przede wszystkim jest to sygnał dla samych konsumentów, klientów i sprzedawców detalicznych dotyczący trendów i zainteresowań.
Czego dowiedzieliśmy się z raportu za rok 2023?
Raport to nie tylko lista najbardziej dochodowych marek, ale również źródło informacji o kondycji branży.
Oto najciekawsze informacje wynikające z raportu Morgan Stanley i LuxeConsult na temat branży zegarkowej za rok 2023.
1. Branża zegarkowa nadal "trzyma się mocno".
Mogłoby się wydawać, że problemy geopolityczne i gospodarcze dotyczące zarówno USA, Chin, jak i Europy – mogą wpłynąć znacząco na kondycję luksusowej branży zegarkowej. Ku zaskoczeniu, mimo że sama branża faktycznie nieco zwolniła, to rok zakończył się kolejnym rekordem. Eksport wzrósł o prawie 7,6% w porównaniu do 2022 roku, a jego poziom wyniósł rekordowe 26,7 miliarda CHF i 16,9 miliona zegarków.
2. Rolex sprzedaje się najlepiej.
Teraz to już oficjalne. Już wiemy, dlaczego kupienie Rolexa w Polsce graniczy z cudem, a sukcesem jest samo zapisanie się na listę oczekujących. Wykupują nam po prostu Rolexa za granicą. Rolex jako pierwsza szwajcarska przekroczyła próg 10 miliardów CHF sprzedaży, umacniając swoją dominację na rynku z imponującym udziałem detalicznym wynoszącym 30,3%.
3. Dominacja „Wielkiej Czwórki” w segmencie premium.
Rynkiem zawładnęły cztery luksusowe marki Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet i Richard Mille, które wzmocniły swoją dominację, zwiększając swój łączny udział w rynku do 43,9%, co świadczy o dalszym przyspieszeniu długoterminowego trendu.
4. Vacheron Constantin dołącza do klubu miliarderów.
Tymczasem Vacheron Constantin dołączył do elitarnego klubu miliarderów, osiągając sprzedaż 1,097 miliarda CHF. Być może w kolejnym rankingu nie będzie wielkiej czwórki, a wielka piątka?
5. Sukces Swatcha dzięki MoonSwatch.
Zaskoczeniem jest za to spory awans Swatcha, który na pewno nie kojarzy nam się z prestiżem i luksusem. Swatch zanotował znaczący wzrost dzięki popularności MoonSwatcha, sprzedając ponad 2 miliony jednostek i osiągając największy wzrost wśród wszystkich marek z top 50.
6. Lepiej sprzedają się marki droższe.
Jeśli planujemy otworzyć biznes zegarkowy, to od razu celujmy w segment premium – tak wynika z raportu. Okazuje się, że zegarki wyceniane powyżej 25 000 CHF stanowiły 69% wzrostu i 44% całkowitej wartości szwajcarskiego eksportu zegarków, podkreślając trend ku wyższym segmentom rynku.
7. Niektórzy są jednak na sporym minusie tak jak IWC.
W 2023 roku niektóre marki zegarków odnotowały mniejsze wzrosty a nawet spore spadki. Breitling miał tylko 1% wzrost sprzedaży. TAG Heuer i Tudor odnotowały odpowiednio spadki o 7% i 4%. Longines cierpiał na słabym rynku chińskim, tracąc 6%, a IWC straciło 13% z powodu nieadekwatnego pozycjonowania cen. Grupa Swatch straciła około 70 punktów bazowych udziału w rynku, mimo dobrej passy Swatcha, Tissota i Omegi. To pokazuje, że nawet największe nazwy mogą napotkać trudności w dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym.
8. Wzrasta znaczenie niezależnych marek.
Zaobserwowano znaczący wzrost takich marek jak FP Journe, H. Moser & Cie oraz Greubel Forsey. Jest to dowód na to, że kolekcjonerzy są coraz bardziej zainteresowani odkrywaniem nowych, unikalnych historii i rzadkich zegarków, co przekłada się na wzrost ich popularności i sprzedaży. Ta tendencja świadczy o dążeniu rynku do indywidualizacji i poszukiwania wyjątkowości wśród zegarków wysokiej klasy.
- Rolex (Rolex)
- Cartier (Richemont)
- Omega (Swatch Group)
- Audemars Piguet (Audemars Piguet)
- Patek Philippe (Patek Philippe)
- Richard Mille (Richard Mille)
- Longines (Swatch Group)
- Vacheron Constantin (Richemont)
- Breitling (Breitling)
- Tissot (Swatch Group)
- IWC (Richemont)
- Hublot (LVMH)
- Swatch (Swatch Group)
- Jaeger-LeCoultre (Richemont)
- TAG Heuer (LVMH)
- Hermès (Hermès)
- Tudor (Rolex)
- Panerai (Richemont)
- Bulgari (LVMH)
- Chopard (Chopard)
- Van Cleef & Arpels (Richemont)
- Chanel (Chanel)
- Blancpain (Swatch Group)
- Piaget (Richemont)
- A. Lange & Söhne (Richemont)
- Franck Muller (Franck Muller)
- Rado (Swatch Group)
- Breguet (Swatch Group)
- Montblanc (Richemont)
- Hamilton (Swatch Group)
- Mido (Swatch Group)
- Louis Vuitton (LVMH)
- Jacob & Co. (Jacob & Co.)
- Zenith (LVMH)
- Gucci (Kering)
- Harry Winston (Swatch Group)
- F.P. Journe (F.P. Journe)
- H. Moser & Cie. (H. Moser & Cie.)
- Certina (Swatch Group)
- Girard-Perregaux (Kering)
- Ulysse Nardin (Kering)
- Baume et Mercier (Richemont)
- Oris (Oris)
- Frederique Constant (Citizen Watch Co.)
- Roger Dubuis (Richemont)
- Parmigiani Fleurier (Parmigiani Fleurier)
- Dior (LVMH)
- Glashütte Original (Swatch Group)
- Bell & Ross (Bell & Ross)
- Greubel Forsey (Greubel Forsey)